روش هایی برای حداکثر استفاده از باطری لپ تاپ

روش هایى براى حداکثر استفاده از باترى لپ تاپ
در صورتى که شما نیز لپ تاپ دارید احتمالأ تاکنون شرایطى را تجربه کرده اید که امکان اتصال لپ تاپ به برق را نداشته و اجباراً از باترى لپ تاپ خود استفاده کرده اید. بسته به نوع لپ تاپ ها در صورت داشتن شارژ کامل، لپ تاپ شما در حدود ۲ ساعت و نیم با باترى کار خواهد کرد.اما نکاتى بسیار ساده هستند که با رعایت آنها به شکل قابل توجهى کارایى باترى لپ تاپ شما افزایش پیدا خواهد کرد و در لحظات بحرانى به کمک شما مى آیند. در این جا قصد داریم به معرفى ۱۶ نکته براى حداکثر استفاده از باترى لپ تاپ بپردازیم که کارکرد باترى شما را از ۲ ساعت به ۴ ساعت کاملاً تضمین مى کند.
به طور مرتب Defrag کنید
هر چه هارد دیسک شما سریعتر عمل کند فعالیت کمترى مى کند و در نتیجه میزان بهره بردارى اش از انرژى باترى شما کاهش مى یابد. یکى از راه هاى مناسب براى بهبود عملکرد هارد دیسک Defrag کردن آن در زمان هاى متوالى و منظم است، پس در اینکار کوتاهى نکنید.
نور LCD را کاهش دهید
امروزه ۹۹ درصد لپ تاپ هایى که در بازار عرضه مى شوند این قابلیت را دارند که نور LCD یا نمایشگر آنها را تنظیم کنید بهتر است زمانى که از باترى استفاده مى کنید روشنائى LCD خود را روى کمترین حد ممکن قرار دهید، برخى از مدلها قابلیت کاهش میزان فعالیت CPU و بهره بردارى اش از منبع تغذیه به شکل بهینه را دارا هستند اینگونه قابلیتهاى جانبى لپ تاپ تان را در حین استفاده از باترى فراموش نکنید.
برنامه هایى که به صورت پنهانى و در پس زمینه اجرا مى شوند را متوقف کنید
اگر آنتى ویروسى دارید که به صورت اتوماتیک شروع به اسکن کردن هاردتان مى کند یا ابزارى مثل Google Desktop روى سیستم شما نصب است که به صورت دائم در حال ایندکس کردن فایلها و بررسى هاردتان است و آنها را از کار بیاندازید. همه این موارد باعث فعالیت بیشتر CPU و کاهش کارایى باترى مى شوند. همه ابزارهایى که اینگونه عملکردى دارند را در زمانى که از باترى استفاده مى کنید غیر فعال نمائید.
سخت افزارهاى اضافى را جدا کنید
ماوس هاى USB برخى از انواع Cool Disk ها و را فراموش نکنید چون اینها نیز به منبع تغذیه نیاز دارند و از باترى شما استفاده خواهند کرد.
حافظه رم بیشترى به لپ تاپ خود اضافه کنید
هر چه حافظه Ram شما بیشتر باشد پروسه هایى که در حافظه مجازى یا Virtual Memory سیستم تان بارگذارى مى شود کمتر خواهد بود، از آنجایى که حافظه مجازى و پروسه هاى موجود در آن هارد دیسک را درگیر مى کنند باعث استفاده بیشترى از باترى شما مى شوند در حالى که داشتن رم بیشتر اصلا سبب استفاده ى انرژى بیشتر نخواهد شد. از طرفى وقتى بخواهید برنامه هایى سنگین که نیاز به حجم بالایى از Virtual Memory دارند اجرا کنید داشتن مقدار بیشترى از حافظه رم مى تواند به شما کمک بزرگى برساند و میزان مصرف انرژى را کاهش دهد.
هارد دیسک بر CD یا DVD درایو ارجحیت دارد
هر چقدر که هارد دیسک منبع تغذیه شما را ببلعد به پاى CD یا DVD درایوها نمى رسد، ضمن اینکه وجود یک CD در داخل درایو حتى اگر در حال استفاده نباشد نیز مى تواند هر از گاهى مزید بر علت گردد، اگر واقعا احتیاج دارید از یک CD یا DVD در زمانى که در حالت باترى قرار دارید استفاده کنید بهترین راه حل تهیه یک image از آن و اجراى image مذکور توسط نرم افزارهاى درایو مجازى است.
پین هاى باترى خود را تمیز نگه دارید
بد نیست هر از گاهى پین هاى باترى خود را تمیز کنید این امر سبب نقل و انتقال بهتر و کامل تر جریان بین باترى و لپ تاپ مى گردد و کارایى بهتر و بیشتر مجموعه مى گردد.
از باترى لپ تاپ خود مراقبت کنید
مراقبت از باترى نیز شرط مهمى است اگر از باترى زیاد استفاده نمى کنید فراموش ننمائید هر دفعه که باترى را شارژ مى کنید این شارژ را بایستى هر دو یا سه هفته یکبار مورد استفاده قرار دهید در غیر اینصورت خیلى سریعتر از چیزى که فکرش را بکنید باترى دچار اشکال مى شود. از طرفى شارژ یک باترى Li-on (لیتیومى) نباید هرگز به صورت کامل خالى شود و خالى شدن کامل شارژ باترى فقط در مورد مدلهاى قدیمى توصیه مى شود.
سیستم را Hibernate کنید
قرار دادن لپ تاپ در وضعیت Standby در فاصله هاى زمانى که به آن نیازى نیست آنهم در حین استفاده از باترى مى تواند سبب کاهش مصرف انرژى شود و از طرفى وقتى به آن نیاز شد بلافاصله کارتان را از سر بگیرید اما وضعیت Hibernate تقریبا سیستم را خاموش نگه مى دارد و در زمان نیاز به آن به همان سرعت حالت Standby فعالش مى کند.
به کاهش دماى لپ تاپ کمک کنید
هر چه دماى لپ تاپ شما کاهش یابد عملکرد بهترى خواهد داشت و هر چه عملکردش سریعتر و بهتر باشد کارایى باترى بیشتر خواهد شد، بنابراین همواره شبکه هاى ورودى و خروجى هواى لپ تاپ تان را تمیز کنید و لپ تاپ را در وضعیتى قرار دهید که هوا به شکل مناسبى در آن جریان پیدا کند.
Power Options ویندوز را تنظیم کنید
به Power Options در کنترل پنل ویندوز بروید و آن را به شکلى که مناسب مى دانید تنظیم کنید اگر Power Schemes را در این قسمت روى Max battery قرار دهید به صورت اتوماتیک تنظیماتى برگزیده مى شوند که مى توانند سبب حداکثر کارایى باترى شوند.
کارهاى اضافى و همزمان را حذف کنید
اگر در وضعیت باترى زمانى که مشغول تایپ یک نامه هستید تصمیم گرفتید MP3 گوش کنید بهتر است از MP3 player خود استفاده کنید تا لپ تاپتان دلیلش هم که واضح است.
لپ تاپ مناسب خود را بخرید
اگر واقعا کسى هستید که طول عمر باترى برایتان حیاتى است بهتر است براى مدلهایى هزینه کنید که باترى شان کارایى بیشتر و قوى تر دارند مسلما براى اینگونه مدلها و این نوع باترى ها بایستى هزینه هاى اضافى را تقبل کنید.
شارژ و دى شارژ باترى
اکثر باترى هاى لپ تاپ هاى امروزى از نوع Li-on هستند و نیازى به اینکار ندارند ولى اگر از مدلهاى خیلى قدیمى استفاده مى کند دى شارژ کامل باترى و شارژ مجددش هر ۱۵ روز توصیه مى شود.
قابلیت Auto save را خاموش کنید
در حین کار با ابزارهایى مثل Word مایکروسافت و قابلیت ذخیره اتوماتیک یا auto save را غیرفعال کنید این قابلیت سبب مى شود هارد دیسک شما به صورت دائم درگیر باشد. اگر نگران این هستید که باترى تمام شود و هر آنچه انجام داده اید ذخیره نشده از بین بروند مى توانید در همان قسمت Power options تنظیمات را به گونه یى تعریف کنید که در حین تمام شدن باترى سیستم Hibernate شده و اطلاعات شما دفعه ى بعدى که به جریان الکتریسته دسترسى داشتید مجددا در دسترستان باشد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + یازده =