راهکار اپل برای کنار گذاشتن لپ‌تاپ‌ها با معرفی iPadOS

اپل در همایش WWDC امسال خود اعلام کرد که می‌خواهد سیستم عامل آیفون‌ها و آیپدها را جدا کند و نام پلتفرم دستگاه‌های بزرگ‌تر را iPadOS بگذارد تا ویژگی‌های مخصوص به آنها را عرضه نماید.

IPadOS آیپد اپل سیستم عامل پلتفرم

از جمله ویژگی‌های جدید این سیستم عامل می‌توانیم به قابلیت چند برنامگی بهتر، اجرای همزمان چند نرم‌افزار و . . . اشاره کنیم.

قابلیت چند برنامگی و Slide Over، بهترین گزینه‌هایی هستند که حالا بهبود یافته‌اند. بر این اساس، قسمت مدیریت برنامه‌ها برای این حالات در اختیار قرار گرفته تا در اپلیکیشن Slide Over، با کشیدن انگشت از پایین به بالا، پنجره مدیریت برنامه‌ها باز شود و مشخص کنید کدام نرم‌افزار در بالای نمایشگر به نمایش درآید. ضمن اینکه دکمه مخصوص سوئیچ شدن میان اپلیکیشن‌ها نیز فراهم شده است.

IPadOS آیپد اپل سیستم عامل پلتفرم

حالت چند برنامگی نیز بهبود یافته تا فضاهایی با چند کپی از همان برنامه را در یک قسمت از صفحه نمایش داشته باشید بنابراین امکان مشاهده دو آیتم متفاوت در یک نمایشگر وجود دارد. به علاوه، این فضاها در مدیریت اپلیکیشن نیز ذخیره می‌شوند تا نه تنها بتوانید میان یک نرم‌افزار سوئیچ شوید، بلکه بین فضاهایی که دو نرم‌افزار دارند و قبلاً آنها را انتخاب کرده‌اید نیز جابه‌جا شوید. لازم به ذکر است که این ویژگی با همه اپلیکیشن‌ها اعم از سیستمی و سایر همخوانی دارد.

IPadOS آیپد اپل سیستم عامل پلتفرم

نرم‌افزار Files هم بهبود یافته که مهم‌ترین آن، استفاده از پورت USB Type-C برای وصل کردن یک دستگاه اکسترنال به آیپد است. علاوه بر اتصال فلش USB، امکان وصل کردن دوربین به تبلت‌های اپل نیز فراهم شده تا تصاویر را راحت‌تر ویرایش کنید.

اشتراک‌گذاری فایل‌ها هم بهتر شده به طوری که آی‌کلود درایو به شما اجازه می‌دهد فولدرهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. ضمن اینکه امکان بهره‌مندی از سرورهای SMB برای جابه‌جایی فایل‌ها میان دو آیپد فراهم شده است. در ستون اپلیکیشن هم گزینه جدیدی به وجود آمده تا اقدامات اخیر خود را از طریق آن مشاهده کنید.

IPadOS آیپد اپل سیستم عامل پلتفرم

مرورگر سافاری هم حالا وبگردی در اینترنت را به شیوه لپ‌تاپ کرده است و ظاهر سایت‌ها را به صورت پیش‌فرض، مانند لپ‌تاپ‌ها نشان می‌دهد در حالی که برای آیپدها هم کاربرد دارد. ضمن اینکه گزینه‌هایی نظیر مدیریت دانلود، میانبرهای کیبورد، ذخیره تب‌ها و . . . نیز به چشم می‌خورد.

IPadOS آیپد اپل سیستم عامل پلتفرم

قلم اپل هم حالا ابزارهای کاربردی دریافت کرده است. به علاوه، APIهای PencilKit نیز در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته تا اپلیکیشن‌های خود را با این ویژگی هماهنگ کنند. لازم به ذکر است که با کشیدن قلم اپل از پایین به میانه‌های صفحه نمایش، می‌توانید به حالت انتخاب بروید.

IPadOS آیپد اپل سیستم عامل پلتفرم

جستجو و ویرایش اسناد نیز به وسیله نشانگر مربوطه که در کنار صفحه نمایش وجود دارد، آسان‌تر شده است. به علاوه، میانبرهای لازم برای کپی کردن، کات کردن و چسباندن متن نیز به وجود آمده است. بنابراین با بستن سه انگشت، امکان کپی کردن به وجود آمده و چنان‌چه این کار را سریع‌تر انجام دادید، متن کات می‌شود. در نهایت، باز کردن سه انگشت سبب چسبیدن متن خواهد شد.

اپل یک کیبورد شناور نیز معرفی کرده تا کاربران بتوانند با یک دست آیپد را نگه دارند و با دست دیگر متن بنویسند. لازم به ذکر است که امکان کشیدن انگشتان روی حروف به منظور تایپ کردن نیز مانند iOS فراهم شده است.

IPadOS آیپد اپل سیستم عامل پلتفرم

در پایان اشاره کنیم که iPadOS مانند سایر نرم‌افزارها، پاییز امسال به دست کاربران می‌رسد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 5 =