با جایگزین‌های اندروید آشنا شوید

در حالی که جنگ تجاری هوآوی و آمریکا به اوج خود رسیده، شایعه شده که کمپانی چینی در حال طراحی سیستم عامل اختصاصی خودش است ولی در دنیایی که شرکت‌های بزرگ مانند مایکروسافت و سامسونگ به ترتیب با ویندوز فون و تایزن، نتوانسته‌اند سیستم عامل خود را به مشتریان تحمیل کنند، آیا هوآوی قادر به انجام چنین کاری خواهد بود یا خیر؟

اندروید ولی بدون گوگل

خاصیت منبع باز بودن گوگل در برخی مواقع به درد می‌خورد زیرا می‌توانیم از دل همین سیستم عامل، پلتفرم‌های دیگری تولید کنیم که گوگل در آنها دخالت ندارد. از این جمله باید به /e/ OS و Fairphone اشاره نماییم. حتی این امکان نیز وجود دارد تا گوشی با این نوع سیستم عامل‌ها تولید شود.

iOS

مهم‌ترین رقیب اندروید که البته زیاد هم قدرتمند نیست، iOS نام دارد. علی‌رغم تفاوت‌های زیادی که میان این دو سیستم عامل وجود دارد ولی نمی‌توانیم کتمان کنیم که پلتفرم گوشی‌های اپل منبع باز نیست بنابراین چنان‌چه کسی iOS را هک کرد، متحمل پرداخت جریمه زیادی خواهد شد.

Sailfish OS

این سیستم عامل که توانایی اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی را دارد و یک پلتفرم کاملاً منبع باز به شمار می‌رود، نمی‌تواند زیاد قابل‌اعتماد باشد.

اگرچه شرکت Jolla به عنوان سازنده Sailfish OS تلاش زیادی می‌کند ولی افراد کمی خواهان برنامه‌نویسی برای این پلتفرم هستند. البته Sailfish OS در چین طرفدار زیادی دارد اما به خاطر اعطای مجوز سفید، شاید ما هم هم‌اکنون از این سیستم عامل استفاده می‌کنیم ولی خودمان خبر نداریم!!!.

بر خلاف گوگل، Jolla سراغ بازاریابی نرفته و سعی کرده خود را به عنوان یک تولیدکننده نرم‌افزار مطرح نماید ولی منبع باز بودن سیستم عامل، دست کاربران را باز گذاشته است. بنابراین اگر در روسیه بتوانند رابط کاربری ساعت‌های هوشمند مبتنی بر Sailfish OS را توسعه دهند، می‌توانیم شاهد نصب پیش‌فرض این پلتفرم روی بسیاری دیگر از محصولات باشیم. لازم به ذکر است که در این سیستم عامل، هیچ نرم‌افزار اضافه‌ای از قبل نصب نشده است.

Ubuntu Touch

این سیستم عامل هیچ‌گاه موفق نبوده و حتی پس از عرضه نیمه‌کاره Ubuntu Edge نیز تا حدودی با شکست مواجه شد. با استفاده از محیط Ubuntu Edge، قرار بود پلتفرم رایانه‌ها و گوشی‌ها یکی باشد ولی این اتفاق رخ نداد.

در سال ۲۰۱۷ هم تلاش‌هایی برای احیای Ubuntu Touch صورت گرفت ولی افراد کمی از آن استقبال کردند اما اخیراً پروژه‌ای با هدف تحقق بخشیدن به آرمان‌های این سیستم عامل آغاز شده که باید ببینیم به کجا ختم می‌شود.

Plasma Mobile

سیستم عامل Plasma Mobile که توسط تولیدکننده سخت‌افزار به نام Purism ساخته شده، مبتنی بر محیط دسکتاپی KDE لینوکس می‌باشد. اگر روزی گوشی Purism به نام Liberm 5 تولید شد، سپس باید Ubuntu Touch را روی آن نصب کنیم.

محیط دسکتاپی KDE لینوکس تأثیر زیادی بر توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها دارد و با Plasma هم ابزارهای مربوط به تبدیل برنامه‌ها به اپلیکیشن‌های موبایل در اختیار قرار می‌گیرد. چنان‌چه Ubuntu Edge روزی تکمیل شد، نرم‌افزارهای گوشی و کامپیوتر Plasma Mobile با هم فرقی نخواهند داشت.

ترند ساخت سیستم عامل همچنان ادامه دارد ولی با محبوبیت Sailfish OS در چین، روسیه و آمریکای جنوبی و Ubuntu در بخش سخت‌افزاری، بعید است بتوانیم جایگزین مناسبی برای اندروید پیدا کنیم ولی اگر گوشی Purism Librem 5 به موفقیتی دست پیدا کرد، مطمئناً عصر جدیدی در دنیای دیجیتال آغاز خواهد شد.

تا آن زمان، یا باید از اندروید و یا باید از iOS به عنوان سیستم عامل گوشی‌های خود استفاده کنیم و ویندوز را هم در لپ‌تاپ‌های خود داشته باشیم.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + نه =