گزارش ویژه؛ تاریخچه استفاده از محافظ‌های صفحه نمایش

در سال ۲۰۰۷، مدیرعامل یکی از شرکت‌ها از خش‌دار شدن صفحه نمایش گوشی در جیب شلوارش ناراحت شده بود. به همین دلیل تصمیم گرفت به جای پلاستیک، پوشش نمایشگر موبایلش را از شیشه تولید کند.

گوریلا گلس اپل نمایشگر صفحه نمایش

پوشش‌های پلاستیکی مدت‌ها بود که انتخاب اول کمپانی‌های تولیدکننده گوشی به شمار می‌رفتند اما استیو جابز تصمیم گرفت استاندارد دیگری برای این بخش مهم از تلفن‌های همراه تعریف کند به همین دلیل آن را گوریلا گلس (Gorilla Glass) نامید.

گوریلا گلس توسط شرکت Corning که سابقه طولانی در تولید شیشه‌های محافظ دارد، ساخته شد به طوری که پوشش ظرف‌های پیرکس، آینه جلویی تلسکوپ هابل و پنجره‌های فضاپیماها، توسط این کمپانی ساخته شده‌اند.

این تصمیم استیو جابز سبب شد اپل که ۵ سالی می‌شد با سیر نزولی درآمد دست و پنجه نرم می‌کرد، دوباره به سود برسد.

در ادامه و در سال ۲۰۰۸، گوشی آیفون ۳G و T-Mobile G1 (اولین گوشی اندرویدی) گوریلا گلس را به افراد بیشتری شناساندند.

در سال ۲۰۰۹، گوشی‌های دارای سیستم عامل سیمبین مانند سامسونگ i8910 Omnia HD و نوکیا X6 هم از این پوشش استفاده کردند و گوریلا گلس در دستگاه‌های قدیمی‌تر مانند ال‌جی BL40 New Chocolate و سامسونگ S3650 Corby نیز مشاهده شد. به این ترتیب، پوشش محافظ ابداع شده توسط اپل، در سال ۲۰۱۰ در بیش از ۲۰۰ میلیون گوشی هوشمند به کار رفت.

تا سال ۲۰۱۲، گوریلا گلس به صورت گسترده استفاده می‌شد ولی در همین سال نیاز به نسخه پیشرفته‌تر این پوشش محافظ افزایش پیدا کرد تا اینکه گوریلا گلس ۲ که نسبت به نمونه اول ۲۰ درصد نازک‌تر بود، ساخته شد.

پس از آن، تقریباً در هر سال یک ورژن جدیدتر از گوریلا گلس در دسترس قرار گرفت که هر کدام در زمینه‌هایی از جمله حساس نبودن به اثرات انگشت و مقاومت بالا پیشرفت کرده بودند.

امروزه هم گوریلا گلس ۶ مورد استفاده قرار می‌گیرد که پس از انتقاداتی که به گوریلا گلس ۵ وارد شد، به نظر می‌رسد استحکام بیشتری داشته باشد.

البته گوریلا گلس تنها پوشش محافظی نیست که امروزه در گوشی‌ها به کار می‌رود زیرا اپل که خودش این فناوری را وارد دنیای تکنولوژی کرد، دیگر از آن در محصولاتش استفاده نکرد و با تولید آیفون ۶، از شیشه‌های قدرت گرفته با یون بهره برد. البته این کمپانی می‌خواست از پوشش‌هایی استفاده کند که جنسی مانند سنگ یاقوت داشتند ولی شرکت تولیدکننده این نمایشگرها ورشکسته شد.

لازم به ذکر است که آلترناتیوهایی برای گوریلا گلس وجود دارد که از آن جمله می‌توانیم به Dragontrail اشاره کنیم که در گوشی‌های پیکسل ۳a گوگل و برخی دستگاه‌های اکسپریا سونی به کار رفته‌اند.

به هر ترتیب، شرکت‌های تولیدکننده مدعی هستند که این پوشش‌ها ضد خش هستند ولی بهتر است خودمان مراقبت‌های بیشتری از گوشی‌ها داشته باشیم.

به هر ترتیب، گوریلا گلس یک استاندارد به حساب می‌آید و زندگی بدون او می‌تواند سخت باشد. همچنین گفته می‌شود این کمپانی در حال تولید پوشش مخصوص گوشی‌های تاشو است. ضمن اینکه از این محافظ در تلویزیون‌ها و دستگاه‌های پوشیدنی نیز استفاده می‌شود.

منبع: gsmarena.com

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =