آیا ۵G مشکلات اتصال اینترنت در مکان‌های شلوغ را برطرف می‌کند؟

اینترنت ۵G اینترنت ۵G شبکه نسل ۵ ارتباطات

از آن جایی که ۵G قرار است در اکثر زمینه‌ها در خدمت بشریت باشد، برخی‌ها معتقدند واقعیت افزوده و اینترنت اشیا بیشتر از سایر قسمت‌ها از این نسل ارتباطات بهره‌مند خواهد شد ولی به نظر می‌رسد باید ابتدا شاهد پیشرفت‌هایی در ورزش باشیم.

متخصصان نرم‌افزار Amdocs بر این باورند که کاربران تأثیر اولیه سرعت بالای ۵G را ابتدا در مراسم ورزشی خواهند دید زیرا در مکان‌هایی نظیر استادیوم‌ها یا سالن‌ها جمعیت بیشتری جمع می‌شوند و از آن جایی که دو ارائه‌دهنده سرویس اینترنت در آمریکا و انگلیس تا کنون در شهرهایی اینترنت ۵G را راه‌اندازی کرده‌اند که مسابقات فوتبال برگزار می‌شوند، دست‌یابی به این هدف محتمل‌تر است.

همچنین بر اساس ادعای Amdocs، ۶۳ درصد اپراتورها تصمیم گرفته‌اند واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی مبتنی بر ۵G را در مراسم ورزشی ارائه دهند که البته بعید است چنین کاری مشکلات مربوط به اتصال اینترنت نسل ۵ ارتباطات را برطرف کند.

گری میلز، مدیر بازاریابی Amdocs می‌گوید:«« اپراتورها بر این باورند که مراسم ورزشی مکان‌های خوبی برای آزمایش و راه‌اندازی اولیه سرویس‌های ارتباطی است زیرا در این مکان‌ها، کاربران مزه سرعت بالا را خواهند چشید و از طرفی، توانایی‌های اپراتورها را در ارائه خدمات بهتر خواهند دید. انتظار ما این است که تأثیرات این شیوه‌های ارتباطی را ابتدا در المپیک ۲۰۲۰ توکیو و مسابقات فوتبال در اروپا و سایر مسابقات ورزشی ببینیم. همچنین شاهد رشد ارائه خدمات الکترونیکی در ورزش با استفاده از ۵G خواهیم بود زیرا سرمایه‌گذاری‌ها و درآمدها از این طریق بیشتر خواهد شد»».

احتمالاً ورزشگاه نیوکمپ بارسلونا اولین استادیومی خواهد بود که اینترنت ۵G در آن وصل می‌شود ولی تاریخ رخ دادن این اتفاق هنوز مشخص نیست.

اینترنت ۵G اینترنت ۵G شبکه نسل ۵ ارتباطات

علاوه بر اینکه باشگاه فوتبال بارسلونا می‌خواهد اتصال به اینترنت را در فضاهای شلوغ بهبود بخشد، قصد دارد از سایر توانایی‌های ۵G مانند پخش بازی به صورت واقعیت افزوده و فیلمبرداری ۳۶۰ درجه‌ای نیز بهره ببرد.

همین قضایا در مورد مراسم‌های هنری نیز صادق است یعنی در این برنامه‌ها هم افراد زیادی حضور پیدا می‌کنند بنابراین گوشی‌های آنها نیاز دارند تا همیشه از اینترنت پایدار بهره‌مند شوند.

احتمالاً اولین برنامه هنری که از اینترنت ۵G استفاده خواهد کرد و انتظار می‌رود در آن ۱۳۵ هزار نفر حضور یابند، در آخر ماه ژوئن امسال در انگلیس آغاز شود.

اتصال به شبکه نسل ۵ ارتباطات در انگلیس فعلاً توسط اپراتور EE انجام می‌شود و بر خلاف برنامه‌های بارسلونا که بیشتر روی واقعیت افزوده تمرکز داشت، این‌بار کاربران می‌توانند از سرعت بالای اینترنت استفاده کنند.

دلیل انجام چنین کاری هم این است که در یک میدان مسابقه، تمرکز کردن روی واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی کمتر طرفدار خواهد داشت و بیشتر افراد می‌خواهند از سیگنال قوی‌تر بهره ببرند. اپراتور EE تخمین زده که در مراسم مذکور، احتمالاً ۷۰ ترابایت داده توسط کاربران استفاده خواهد شد.

پیت جیونز، مدیر بازاریابی و ارتباطات EE می‌گوید:«« گوشی‌های هوشمند به عضو جدایی‌ناپذیر کاربران تبدیل و می‌بینیم که هر ساله در مراسم نامبرده، داده‌های بیشتری مصرف شده‌اند. حالا ما به عنوان شرکت مسئول برای پوشش ارتباطی، می‌خواهیم نیازهای افراد را از نظر اینترنت برطرف نماییم»».

پیش‌بینی شده که اکثر کاربران از اینترنت ۵G بیشتر برای دانلود نقشه‌ها، مشاهده برنامه مراسم، آپلود فیلم در شبکه‌های اجتماعی، ارسال پیام و یا پخش آنلاین برنامه‌ها استفاده خواهند کرد.

بدون نیاز به دستگاه ۵G

افرادی که گوشی ۵G دارند، مطمئناً بیشترین سود را خواهند کرد چرا که با نهایت سرعت می‌توانند در اینترنت بگردند ولی چنان‌چه کسی همچنان گوشی ۴G داشت، این امکان را دارد تا با وصل شدن به وای‌فای، باز هم از سرعت ۵G ولی به صورت محدودتر استفاده کند.

همین‌طور که اتصال قوی‌تر می‌شود، راه‌های ارتباطی نیز پیشرفته‌تر خواهند شد ولی در حال حاضر مشخص نیست این اتفاقات چگونه رخ خواهند داد. شاید منظور از این جمله، پخش زنده مراسم با سرعتی بیشتر و یا تماس گرفتن با کیفیت بالاتر می‌باشد.

به هر حال، اگر کسی قصد دارد از اینترنت ۵G استفاده کند، خب طبیعتاً بهتر است که گوشی ۵G بخرد ولی فعلاً با توجه به قیمت بالای این موبایل‌ها، بعید است افراد زیادی توان پرداختن چنین هزینه‌ای را داشته باشند. برای مثال، گلکسی اس ۱۰ ۵G حدود ۲۰۰۰ دلار آمریکا ارزش دارد. از طرفی، هنوز این گوشی‌ها در همه کشورهای دنیا قابل خرید و فروش نیستند.

قطعاً در این بازه زمانی محدود، نمی‌توانیم شاهد فراگیر شدن ۵G در همه کشورها باشیم ولی در سال‌های آتی، وقتی این شیوه ارتباطی در سرتاسر جهان عرضه شد، مطمئناً مشکل اتصال به اینترنت در مکان‌های شلوغ هم حل می‌شود.

به نظر می‌رسد بازه زمانی ۵ ساله، برای بهره‌مندی از اینترنت ۵G کاملاً منطقی باشد بنابراین در آن زمان، می‌توانید بازی‌های فوتبال را از قسمت لایو اینستاگرام، به صورت زنده با کیفیت بیشتری پخش کنید!!!.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − دو =